Sluta använda enskilda människor som alibin för din unkna människosyn!!

Runt om i bloggosfären pratas det ofta om "smygrasism" alt. "vardagsrasism" och även jag tycker att den finns överallt. Ibland tycks det mig som att det blivit pk att "kritisera" invandring och generalisera. Det beror säkert på en mängd faktorer, kanske främst att vi har ett parti i riksdagen som inte hymlar med vilka sympatier de har. Det skrämmer mig enormt. Men även bland människor som inte röstar rasistiskt smyger det sig in och jag tycker mig se en stor lögn som många tycks leva i.
 
Lögnen gäller rasism, sexism och homofobi (för att bara nämna några) och är livsfarlig.
Jag tror att många anser att rasism, sexism och homofobi är mer eller mindre utrotat.
Rösträtten är oinskränkt för vuxna människor, våldsbrott mot dessa grupper fördöms och
det pratas ständigt om mångfald. Med det sagt så verkar många leva i villfarelsen att
rasism inte existerar, mer än i väldigt extrema sammanhang, och därmed är det okej att
vara lite rasistisk: "På papperet har svarta människor samma rättigheter och då kan det väl
inte göra något om jag återgår till att säga negerboll samt kalla de som har problem med
det för lättkränkta."
Eller: "Sverige är så jämställt så ett litet våldtäktsskämt skadar väl ingen"
 
Eller: "Homosexuella är accepterade i Sverige och då kan jag häva ur mig kränkningar
på twitter när damerna spelar fotbolls-VM".

Smaka på de orden: Om rasismen (sexism, homofobi) inte existerar så är det okej att vara lite rasistisk (sexistisk, homofobisk)...
Som om "att ha fått det bättre" innebär att en fått det bra.
 

När marginaliserade grupper får det bättre så tar vi ifrån dem tolkningsföreträdet!
Sanningen är att tolkningsföreträdet alltid måste falla hos de som är förtryckta av strukturer.
Hur diffusa dessa strukturer än är. Jag förväntar mig att få tolkningsföreträde gällande
jämställdhet när jag diskuterar med män. Jag jobbar själv på att lämna tolkningsföreträde
i de situationer där jag är den privilegierade. Jag är vit, cis-person som lever med en man
i en kärnfamilj. Jag kan omöjligen bestämma inom vilka ramar människor som inte åtnjuter de privilegierna ska känna sig kränkta. Lika lite som en rik person kan uttala sig om hur fattiga ska leva, kan du och jag uttala oss om vad andra ska, och inte ska, bli kränkta över.
 
När Walt Disney vill städa i eget hus och ta bort nidbilderna av judar och svarta från tomteparaden på julafton gick vita Sverige i taket: "Nää, nu går antirasismen för långt!! Ska de ta bort två leksaker ur tomtens verkstad!!??! Vårt kulturarv!! (Från U.S.A.) Är inget heligt??"
Rasister och nazister världen över måste skratta läppen av sig. Borttagandet av ett par leksaker ur Kalle Ankas Jul skapar en våg av vardagsrasism... "Svenskarna i rasistiskt uppror över barnprogram".
 

Jag tycker klassamhället, sexismen, rasismen och förtrycket av homosexuella är tydligare än på mycket länge då det, nära nog är, rumsrent att ta ifrån dessa grupper sitt tolkningsföreträde och göra sig rolig på deras bekostnad. Folk tycker "det gått för långt" men kan inte precisera hur de menar att jämställhet KAN gå för långt. Det är inte möjligt. Lika rättigheter och frihet från förtryck KAN inte gå för långt och speciellt inte bara för att det blir obekvämt för de priviligerade. Men så fort priviligerade måste ge upp minsta lilla så hojtas orden: "Det har gått för långt". Snacka om bekväma kriterier för när "saker har gått för lång". Bekvämlighet för privilegierade grupper kan aldrig gå före frihet från förtryck.
 
Och du, bara för att du känner en svart människa som är okej med "Negerboll" så är det inte okej för dig att säga det. Lyft blicken för fan! Bara för att du känner en tjej som inte tar illa upp av att kallas "Hora" så är det inte okej att säga det. Bara för att du känner en homosexuell och tycker om denne så är det inte okej att uttrycka att "Homosexualitet är onaturligt". Sluta använda  enskilda människor som alibin för din unkna människosyn!! Jag kräks!


SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Heja heja heja! Skriver under på varje ord!

Svar: Tack! Vad skönt det är att gorma av sig ibland! ;D
aliaslillamy



URL: http://minasannaord.wordpress.com


Martin

Håller med om varenda ord! Väl skrivet!
Kramar till er alla/
M&M&R

Svar: Tack! Kloka kloka människor! Vi saknar er!
aliaslillamy



URL:


Hanna

Ja! Håller med till hundra procent! Minns jag tyckte det var så obehagligt med allt tjafs kring jul (när dom tog bort dockan, barn som inte fick vara pepparkaksgubbe mm) det blev ju så himla fel!

Hoppas allt är bra med er:)



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?