Morgontradition

Vi håller på med "operation stängselbygge". Igår stod en stor grävskopa på vår gård och gjorde hål för stolparna, sedan ska det hällas betong i hållen, stoppas ned stolpar och riktas innan vi kan hänga stängsel. Shit vad skönt det känns att snart ha stängslat in gårdens sidor som är mot vägen. Då kan vi slappna av när vi är ute med barnen.
 
Vädret är lite trist och jag har magknip.
 
Jag och ungarna är uppe tidigt och maken har en välförtjänt sovmorgon. Vi myser i soffan. Då och då kommer barnen på att de ska pussas och kramas. Då lägger de av ca 50 blöta, smällpussar mot mitt ansikte. En får se upp så en inte blir skallad bara. De pussas rätt våldsamt. Sedan kramar de och stryker mitt ansikte innan de återvänder till att kolla bollibompa och knapra frukostflingor med lite för mycket socker i. Men jag orkar inte bry mig om socker just idag. Vi har semester och reglerna är lite mer difusa, haha! Jag tror ungarna äter minst en glass om dagen och när det vankas fika är de snabbt med och får smaka av såväl kaffe som fikabröd. De får inte äta godis men glass och kakor ger jag dem. Tycker att det ska kännas att det är semester.
 
Otto har börjat med en liten morgontradition. Kring 05.45 lägger han sig mellan oss i sängen och säger med myndig och klar stämma: "LAMM!" Sedan säger han det var tredje sekund så länge som det behövs innan hans bror och föräldrarna vaknar. Ibland upp till 45minuter. Ibland får maken för sig att han ska kunna somna om och då låter det såhär:

-LAMM!
-Tyst Otto
-LAMM!
-Otto, var tyst
-LAMM!
-Snälla Otto sluta
-LAMM!
-Otto, väck inte din bror
-LAMM!

Osv. i all evighet! Jag har bett maken ge sig för det går inte att vinna den striden och för mig som försöker stänga ute Ottos lilla monolog blir det inte bättre av att det blir en dysfunktionell DIAlog.
Varför han väljer att deklarera just "LAMM!" är det ingen som vet men förmodligen tar han det första ord som kommer upp och med tanke på barnens förkärlek för lamm är det inte så mystiskt. Men så länge dialogen börjar på rätt sida av 05.30 tycker jag inte att det gör så mycket :)
 
Det om vår morgon!! Hur ser er morgontradition ut?





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?