Namn, presentsnöre och pepparkatter!

Godmorgon! jag är med mina barn och idag är det roligt.
Nää, det är inte alltid kul i meningen trevligt och komiskt
men idag är det det. Kul. Åtminstone för tillfället... Vem vet vad som
händer nästa sekund liksom? Inte en tvillingmamma iallafall.
 
de står på varsin stol och kör sina bilar på diskbänken.
Lastar alla nappar de kan och så kör de, plötsligt stannar de upp
och lägger bilarna på sidan, säger: "natt natt" och gör snarkljud.
sedan vaknar de, kör runt åsså säger de (bilarna) "Hej!!!! Glaaaaaaa!!!
Vilket efterliknar när vi leker kurragömma och jag hojtar:
"Vad glad jag blir att jag hittat er!!"
 
De gillar att luras också. Bakar duplo-kakor i sin brio-spis, låtsas att de ska bjuda mig för att i sista stund rycka undan och låtsas äta dem själva. När jag uttrycker min oerhörda vrede över detta skrattar de så de kiknar och skriker: "Meja buuuus, mamma, meja buuuus!" Helst vill de att jag ska jaga dem och vara lagom läskig. (Nu stal de just en rulle presentsnöre men jag låter det gå en stund). Eller så vill de skrämma mig, skriker bu, jagar mig och mellan avgrundsvrålen skriker de med pipiga röster:
"Sping, mamma, sping!"
(Nu rullar de in hela huset i snöret, ett lagom fredagsnöje.)
 
De kallar varandra för "Jöjjö" (Otto) och "Ludlo" (Vilgot). Sitt eget namn kan de inte och de bekymrar mig en aning. Att det inte känns viktigt för dem att lära sig sitt eget namn eller ens en egen variant för det. Men de lystrar alltid till det namn den andra gett dem. När vi övade på det egna namnet förklarade jag att det är viktigt att kunna sitt namn, om någon frågar. Efter en hel dags jobb med det egna namnet frågade jag dem vad de hette. Överförtjust hojtade de: "NAMN!" och gav sig själva en applåd...
Vad ska en säga? På sätt och vis hade de ju rätt... men lite otur när de tänkte.
 
Funderar på att baka mina "pepparkatter" idag. den julbulle som maken inte kan vara utan. han bad mig om receptet men grejen är att jag själv inte kan det. jag gör som det faller sig. Konceptet är dock att göra två bulldegar. den ena med saffran och den andra med pepparkakskryddor. sedan tvinnar en ihop dem och får en bulle med alla julens smaker. I "Fula men goda"-arkivet finns ett recept tror jag men jag orkar inte söka. Nu ska jag jaga ikapp snör-tjuvarna och rulla ihop 50 meter snöre! det ni!


Hanna

Vilka sötisar och vilka upptåg:) Milo har inte heller riktigt koll på vad han själv heter om man frågar, ifs var det ett tag sen nu jag försökte, men tror inte det. Kanske ska prova i em när jag kommer hem!

PS. HUR gott lät det inte med pepparkatter då?! Måste nog leta upp receptet:)

Svar: Det är skitgott! När jag gör dem brukar jag göra en saffrans deg och sedan göra en till där jag byter saffran mot en tsk pepparkakskryddor och en nypa salt (1 tsk pepparkakskryddor på 3dl vätska), sedan fyller jag degarna med smör och vaniljsocker (i saffransdegen) och smör + kanel (i pepparkasdegen) viker ihop en gång. sedan skär jag remsor av båda och tvinnar en av varje till en bulle, penslar och gräddar. Alla gillar inte kombinationen men för mig är den allt vad julen ska vara :)P.s. Snåla ej på smöret, kryddorna torkar ut så det kan behövas lite extra. D.s.
aliaslillamy



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?