Dubbla chokladsnitt

På begäran postar jag, igen, receptet på världens godaste kakor. Ett av de få recept som jag gör om och om igen. De är så djävla goda och heter dubbla chokladsnitt! En egen uppfinning som jag förfinat flera gånger.
Här kommer receptet på dessa UNDERBARA kakor:

Det viktigaste med dessa kakor är att använda äkta smör, att inte övergrädda dem, att inte fuska med muskovadosockret (vanligt socker duger inte) och att skära dem när de svalnat men inte är helt svala. Om man tänker på dessa hållpunkter så får man sega, spröda och fylliga kakor.

Vispa ihop:

175g smör
1/2 dl muskovadosocker
1/2 dl strösocker
Använd elvisp.

Tillsätt:
Knappt 1/2 dl rörsockersirap
5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 liten nypa flingsalt
100g slarvigt hackad mjölkchoklad
50g slarvigt hackad vit choklad

Forma smeten till en rulle som är lika lång som långsidan på plåten.
Lägg den på bakplåtspapper och platta till den lite med fingrarna.
Grädda i mitten av ugnen på 175 C i 20-25min.
Grädda hellre för kort än för länge. Den ska börja spricka på ovansidan och kännas stum när man trycker på den. Låt rullen svalna i 5min. Skär den sedan i diagonala snitt med en vass kniv. Trixet är att den ska har svalnat nog för att "ta ihop" men inte så mycket att chokladen stelnat. I båda fallen riskerar du att ha sönder kakorna. Men detta moment är oxå det enda svåra med dessa ljuvligheter.







Moster

Nu är de bakade...o herreminje vad goda de blev!!!



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?