Saft, saft, hallonsaft!

Mitt i allt vansinne, med krånglande kropp och annat skit, njuter jag av hallonsaft.
Hela vår gård är översållad av hallonbuskar och jag brukar styckefrysa in de största och vackraste
till tårtor och bakverk. men förrutom det kan jag inte tänka mig något lyxigare att göra av sina hallon än hallonsaft! Koncentrerad sommar på flaska. Vissa dagar plockar vi in kilovis och ibland bara några deciliter men ingen hallon"fångst" är för lite för att koka saft på. Följ mitt saftrecept och du får en sån där saft som skapar minnen och får smaklökarna att komma ihåg idyllen. Jag glömmer att Otto snöt sig i min nya tröja, att Vilgot hällde ut allt salt över köket (ett stort paket) och att jag inte får bajsa ifred. Jag kommer bara ihåg sommaren och ungar som badar fötterna. Det finns en mystisk kraft i ett glas hallonsaft:
 
På 2kg hallon tillsätter en cirkus 0,5 liter vatten i en stor gryta. Inte så noga men ha inte för
mycket vätska bara. Koka upp, dra ned värmen till småputter och lägg på lock. Låt puttra 15min. ta av från värmen och mixa med mixerstav eller tryck sönder bären med slev. Häll i silduk och låt rinna av. En kan trycka ur lite extra saft när det slutat rinna men inte för mycket då kan en få smak av kärnorna. Diska upp grytan och häll tillbaka den avrunna saften. Koka upp och tillsätt 5dl socker till varje avrunnen liter saft. Jag tycker en kan ta mindre (3-4dl socker) och istället blanda saften starkare för mer hallonsmak. Låt puttra tills sockret smält och skumma av om det behövs. Häll upp på varma, rena flaskor och förvara svalt. Jag fryser den saft vi inte ska använda direkt. Vill en inte frysa så kan någon form av konserveringsmedel vara att rekomendera. När jag steriliserar flaskor kokar jag upp vatten i vattenkokaren och häller i flaskorna ända upp. Sedan tömmer jag dem när saften ska hällas upp och har då både varma och rena flaskor.
 

Hemmagjord hallonsaft går inte att jämföra med någon köpesaft. Alla som bjuds ett glas stannar upp och reagerar på den extrema smaken av hallon (och socker). En del kan tycka att det är slösigt att göra saft på hallonen men jag tycker snarare att det är slösigt att göra paj på dem, eller sylt. Hallonsaft är ett koncentrat och kan med fördel användas till sorbet eller goda coctails. Eller varför inte en hallonsås till kladdkakan?
 
Jag veeet! Ni kräks nästan på min huslighet men jag kan liksom inte hålla mig när allt gott finns runt knuten och ett glas saft kan höja humöret. Snart är det dags för körsbärsskörd, plommon och äpplen. Tyvärr verkar det bli bara några få äpplen på våra träd i år (jämfört med hundratals) och bara ett tiotal plommon men en vet att ett annat år finns de i överflöd. På vintern hatar jag vår enorma gård men på hösten kan den ge hur mycket som helst!
 
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?