Jag säger inte "var mindre hälsosam" eller "försumma din kropp" jag säger bara "Kan vi prata om något annat?"

Jisses vad jobbigt jag tycker det är när mitt senaste inlägg, om barnkläder, får stå kvar länge utan att jag fyller på med ett inlägg med med substans. Jag vet att man inte behöver vara ytlig bara för att man tycker att barnkläder är kul. Men jag vill inte att någon ny läsare snubblar in och tror att jag "bara" bloggar om barnkläder... Löjligt, jag vet.
 
På tapeten just nu är hälsohets, särartsfeminism och en massa andra tankar. Men jag kör på hälsohets/viktnedgång/bantning idag eftersom jag länge försökt knåpa ihop något sådant men bangat.
Oftast när jag pratar om "Hälsohets" så anklagar jag ingen enskild person för det utan menar
"Det sammantagna flödet av människor och organisationer som fokuserar på hälsa och deras önskan att frälsa/peppa andra". Jag känner en enorm vila i att surfa in till mina favoritbloggar och veta att jag inte kommer att mötas av en massiv vägg av peppande inlägg kring träning och mat.
Flera av dem både tränar och vill gå ned i vikt men VÄLJER att separera bloggen från detta och använda andra forum för just sin hälsoresa. Jag skulle fortsätta titta in till dem oavsett men mina ögon, min själ och min hjärna mår bra av att ha små fristäder i cyberspace där man inte fokuserar på kroppen.
 
För det här med kroppen, träning, hälsa och viktnedgång är ett, aldrig sinande, flöde.
Den som själv lyckas vill peppa andra och de som är på väg vill ha resesällskap.
Det är starkt att inte låta bloggen flöda över av detta när man själv har en strävan.
 
Jag kommer säkerligen att gå ned i vikt och bli bättre på att träna någon gång under bloggandet men jag kommer inte att ta upp det här. För jag vet att ni inte behöver en blogg till som fokuserar på fysisk hälsa. De som vill ha den peppen eller informationen hittar andra ställen att få den på fyra röda sekunder. De som däremot är lite trötta har det svårare.
 
För är det inte så att vi överviktiga VET att vi är det och VET hur vi skulle avhjälpa det?
Man kan vara överviktig och ändå ha bra kondis och vara hälsosam.
Man blir inte hjälpt av pepp i för stora mängder, det enda som kan peppa mig är jag själv.
(Sedan är det ju bra att man kan kolla tips och recept på nätet, men det råder knappast någon bristvara.)
 
Jag upplever en misstro mot att jag som överviktig kan vara nöjd med formen på min kropp. Det är nog svårt att acceptera att jag kan älska min mage, mina lår och min rumpa trots att de överskrider medelmåttet. Annars skulle det inte vara så viktigt att "peppa" och prata om det.
 
(För mig finns en faktor som heter "Värk" och med den med i bilden märker jag ju att jag mår bra av att träna. Där kan jag göra skillnad i mitt välmående på sikt. Men hur mkt jag tränar och hur jag tar mig dit är ingen annans sak, jag vill inte bli peppad för jag förbättrar hellre sakta än att jag triggar någon gammal ätstörning. Det är något att tänka på när man peppar som värst, att andra inte alltid måste bli peppad av ens framgångar, hos en del triggar det något gammalt monster.)
 
Men de allra flesta säger sig hälsosatsa för att orka mer och känna sig starkare.
För de allra flesta förefaller det dock sammanfalla med att jeansen inte passar eller siffran på vågen.
Givetvis får alla ha sina skäl till viktnedgång men paradoxen är att ingen bantar för utseendets skull men bekräftelsen på deras arbete handlar om att komma i kläder eller att de är "fina" i andras ögon. Jag är själv en av dem som gett komplimanger när folk gått ned i vikt och de handlade uteslutande om hur personen såg ut. Nu har jag slutat kommentera andras viktnedgång (eller uppgång) överhuvudtaget.
 
Jag säger inte "var mindre hälsosam" eller "försumma din kropp" jag säger bara "Kan vi prata om något annat?"


Regina

Jag brukar också låta bli att kommentera folks viktnedgångar och viktuppgångar, eller folks utseende överhuvudtaget. När min kollega glatt visade hur smal han blivit genom att visa att bältet blivit för stort sa de flesta "vad duktig du är som gått ner i vikt, vad smaaaaal du blivit". Jag tipsade istället om att det är väldigt lätt att göra nya hål i bältet, så han kan använda sitt bälte även i fortsättningen.. Inte ett knyst om hur duktig han var. Tur att jag inte bryr mig så hårt om kollegorna tycker jag är konstig eller inte, för han blev nog lite förvånad :)


Svar: Haha! Vad cool du är!!
aliaslillamy



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?