Om stök-, kladd- och slamstoleransen - LillaMY tipsar om Tvillingar

Då och då stannar jag upp och funderar kring mitt beteende.
Ganska ofta handlar de reflektionerna om min roll som mamma
och huruvida mitt beteende är styrt av att jag är just tvillingmamma
eller om jag skulle gjort likadant om jag hade en 1,5åring?
 
När vi är ute till exempel. Skulle jag försöka hindra EN unge från att sitta i lerpölar eller skulle jag som nu, tänka att det är lönlöst att Hålla dem rena och torra. Jag tvättar ju ändå ett par maskiner om dagen. En maskin extra med overaller och vantar är ju en fis i rymden. Och jag har ändå ingen chans att hindra dem när båda rusar mot varenda pöl på gården. I det fallet lutar jag ändå åt att jag skulle tillåta geggandet och plaskandet. De har ju så kul och medan de är upptagna med pölarna rusar de ju inte mot gatan. Det är en viktig prioritering om man är tvillingmamma men även om jag bara hade en unge skulle jag nog inte kunna neka dem det enkla nöjet.
 
Ibland undrar jag kring ätandet. Håller andra föräldrar på och torkar och håller efter MEDAN de äter?
Är det bara jag som låter dem kladda färdigt innan jag börjar sanera? Byter andra kläder flera gånger om dagen om de blir smutsiga? Eller är det fler än jag som tänker att de ju ändå kommer att kladda ner nästa ombyte? Min kladdtolerans har nått oanade höjder. Jag skrattar mer än dem när de ställer sig under stuprännan och dricker regnvatten. Ibland spolar vi upp vatten i diskhon å så får de stå på varsin stol och plaska. Blir de blöta så byter vi bara kläder. Allt för att de ska ha roligt, vara nöjda och vi ska få lite lugn och ro. Att jag går på toan är en "happening". Det roligaste som finns är att följa med på toan och för mig medför det mindre stress än att de ska stå och banka på dörren. Vi samsover, tillagar massor med halvfabrikat och mutar med russin. Varje morgon tittar vi på Saltkråkan eller Alla vi barn i Bullerbyn. Ofta låtsas jag att jag inte ser när de tar dosan till Tv´n för då blir det lugnt en stund. Ibland medför det att den försvinner en vecka eller så och upphittas i tvättkorgen eller i någons sko. Men vi tar det med ro. En vecka utan att kunna ändra ljudet på tv´n är inget problem och vi vet ju att den kommer fram förr eller senare. Saker försvinner och upphittas på de mest sjuka gömställen. Duplobitar i skorna och tuttar i tvättmaskinen är vardagsmat.
 
När jag tänker efter så tror jag att jag skulle vara samma sorts mamma oavsett antal men stök-,kladd-, och slamstoleransen skulle knappast ha varit så hög :)
 
 
 


Sofie

Här är jag helt på din sida. Låt ungarna gegga och kladda. Hoppas jag får träffa era gullungar snart igen! Kram



URL: http://sofiesilwer.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?