Ny kategori! Tvillingtips! Puré till förstoppade bebismagar!

När Vilgot och Otto tumlade runt i magen och gjorde mig så förgjortat
sjuk hade jag inget annat för mig än att googla och surfa efter information.
Om tvillingar. Jag hade så mycket funderingar. Allt från hur stor min mage kunde tänkas bli
till amningstips och hjälpmedel till allt från hur man bär två till hur man undviker att
bli galen.

Jag förvånades av hur knapp informationen var. I alla fall på svenska sidor.
I denna kategori tänkte jag, då och då, komma med mina små tips som jag upptäckt under vägen.
För det är ju det man gör när man saknar information, man utvecklas under vägen och anpassar sig till en ovanlig situation. Säker finns det både bättre och mer genomtänkta tips att få tag i men detta är mina och ni får ta dem med en nypa, eller en näve, salt :)

Dagens tips är inte specifikt till tvillingföräldrar utan riktar sig mer till folk som, liksom jag, har barn som vägrar/inte kan SKITA! Ett kärt problem kan tyckas men då undrar jag: Hur mår du själv när du inte kan skita? Bebisar tycker inte heller det är särskillt trevligt kan jag meddela :)

Vi har provat allt från olja insprutad i rumpan till laktulos och massage.
Inget har funkat. Mina gossar var tom förstoppade när de bara åt bröstmjölk.

Men nu när de kan äta gröt har vi hittat på ett recept på gröttopping som slår alla köpta plommonpureér med hästlängder. Den är det eda som fungerar för oss!!



Du behöver:

- 1kg katrinplommon (alltså två burkar om 500g)
-o,5kg torkade aprikoser
-4 stora, mogna päron
-vatten så det precis täcker allt i en stor kastrull
-ev andra frukter som behöver ätas upp och är väl mogna

Känn igenom plommonen så det inte finns kärnrester och skölj dem i kallt vatten.
Lägg plommonen, aprikoserna, skalade och klyftade päron (+ev annan frukt) i en stor
kastrull och häll på vatten så att det precis täcker. Koka i typ en 15min. Mixa med stavmixer
och häll upp på steriliserade burkar. En sådan laddning brukar för mig bli typ 20 st barnmatsburkar
som jag förvarar i kylen.


moster

Jag har ett annat tips om någon är trög i magen. Ta en sväng till Indien! Efter att precis ha kommit hem därifrån har jag ett obefintligt problem med trög mage... :-)



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?