Det går att flaskmata tvillingar samtidigt

Kan man amma sina tvillingar är det enkelt och säkert smidigt.
Men räkna med att det är en teknik att lära sig.
För mig blev det aldrig aktuellt eftersom de var så prematura.
Jag hänvisades till pumpen och vi som föräldrar till flaskmatning.
Det var helt klart en fördel att vara två hemma de första månaderna
för då kunde vi mata varsin och pojkarna kunde få in flasktekniken.
Men ganska snart började vi behöva sova mer än ett par timmar i stöten
och möjligheten för en av oss att mata båda samtidigt utforskades.

Ganska snabbt kom vi fram till en teknik som vi båda tyckte var enklast.

Barnen låg bredvid varandra på köksbordet. Framför en sittande förälder.
Med fötterna mot mitt bröst och huvudena bort från mig.
Jag hade en flaska i varje hand, stödde barnen (så de inte skulle rulla av bordet)
med underarmarna, huvudet med handlovet och matade en unge med varje hand.
De fick närheten av att vara omhållna och kunde luta huvudet mot handen medan de sög.

När de blev större  fick de ligga i spjälsängen, tvärsöver, bredvid varandra och jag satt
på en stol vid huvudändan och lutade mina armbågar mot spjälsängskanten och dubbelmatade.

Men det viktigaste tipset i detta avseende är att man utvecklas eftersom. När man måste så löser man det mesta instinktivt genom att anpassa sig successivt till de nya förutsättningarna. Två
bebbar vaknar ju inte upp en dag och bestämmer sig för att skapa nya förutsättningar utan de
kommer ju eftersom... För det mesta :)





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?