Nej, nej, nej

Ordet "Nej" är ungarnas favorit ord. ("Snö" är näst vanligast.)
Det spelar ingen roll om man frågar "Vill du ha russin?" (och de vill det)
svaret blir ändå "Nä", "nee", eller "nej nej". De säger det till och med i sömnen.
När man då, som den goda moder man är, låter bli att servera russin (eftersom
de ju måste få rätt reaktion när de svarar) tjuter de i högan sky. Förnärmade för
att den elaka mamman hållit tillbaka godsakerna... Inte full koll på vad "nej" betyder.
Eller så vet de men tycker det är så roligt att säga "Nej" att de tycker det är värt det.
 
In other news: Facebook flödar tydligen av illa dold rasism. Jag märker inte av det så tydligt då jag har typ tre kompisar och loggar in typ en gång var tredje månad. Men tydligen gör folk grupper om rätten att få säga "negerboll" (jag veet, heeelt sjukt) och förfasar sig över att Disney klippt bort en leksak ur leksaksparaden (på Kalle Ankas jul) som är en, uppenbar, nidbild av en jude. Folk tycker att vi har rätt till dessa saker för att "vi inte menar något illa" eller "inte ser det som någon nidbild". Jag undrar bara när vi svenskar fick tolkningsföreträde framför de folkgrupper som faktiskt berörs av dessa nidbilder och konstiga namn på bakverk. Kan JAG någonsin bestämma vad andra ska känna sig kränkta, och inte, av?
Disney har alltid varit sinnebilden av stereotyper och nu när de städar i eget hus grinar folk över 15 sekunders TV. Vi ska inte gömma undan vår historia kring rasism men vi behöver inte visa vår (dåtida) usla människosyn på bästa sändningstid för våra barn. Det är förresten inte därför folk vill ha kvar de klippen utan för att de känner sig hotade av någon inbillad konspiration när något vi sett på sedan barnsben redigeras. "Buhuuuuu! jag vill ha det som det alltid har varit buhuuu!" Det är Disney som tagit bortklippen inte någon svenskfientlig konspiration. Tänk till!
 
Jaha, då har jag både rapporterat tvillingnytt samt gormat om obegripliga samhällsfenomen!
God Måndag på er!
 


Matilda

EJMÄÄÄN! (förtydligande: AMEN(!) med en tuff amerikansk accent)



URL: http://matildarodin.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?