Mina barn kommer inte att gå i ett Luciatåg för att förverkliga någon lärares bild av det perfekta Luciatåget!

I natt sov mormor över hos oss då maken är ute på jobb. Hon väckte oss med
skönsång, tända ljus och pepparkakor. Gossarna var storögda och kunde knappt tro
att de skulle få en halv pepparkaka i sängen! Viiilken lyx!
 
Jag frågade nyss om de ville gå ut och leka i snön, men de sprang och gömde sig och
började grina när jag trugade så jag lade ner det projektet. Det får bli efter lunch istället.
De dagar som pappa är ute och reser och vår rutin störs tycker jag att de blir lite grinigare.
Men det kan lika gärna vara tänder eller annalkande förkylning. Man vet ju liksom inte vad
som försiggår innanför deras rödblonda lockar. Nu tittar de på "Alla vi barn i Bullerbyn" och
spelar på sin radio. Samtidigt. Men de piper inte i alla fall.
 
Jag har läst en massa, den senaste tiden, om Luciatåg och inskränkt skolpersonal som vill ha luciafirandet på sitt sätt. Jag tror att barn mår bra av traditioner liksom jag tror att barn mår bra av att bryta mot dem. Speciellt mot traditioner som inte känns logiska. Jag känner att tigermamman i mig vaknar när jag tänker på mina barns framtida luciafirande och jag tänker att "NÅDE den som säger åt mina barn att de inte får välja vad de ska klä ut sig till den dag de ska gå i luciatåg". Vill mina ungar vara Lucia, tärna, stjärnbarn, tomte, pepparkaka eller en salig blandning så får de vara det och jag kommer att riva upp himmel och jord om någon skambelägger dem för sina val!
 
Kom igen "Make my day"!
 
Mina barn kommer inte att gå i ett Luciatåg för att förverkliga någon lärares bild av det perfekta Luciatåget! Jag står framför spegeln och övar:
 
"Do you feel lucky punk?"
"Vill du veta hur det känns med en stjärnpinne i röven?"
 
Kanske är en helt vanlig hederlig diskussion en bättre taktik men inte lika tillfredsställande...
Nåväl, jag har ju något år på mig att hitta rätt sätt att försvara mina barns rättigheter.
Och vem vet? Kanske kommer tigermamman i mig aldrig behöva ryta till...
Men jag övar just in case!
 
 
 
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?