Ett bra balsam är sliskigt...

Sitter och försöker drunkna i kaffekoppen för att betvinga en saftig huvudvärk under uppsegling.
Tankarna virvlar runt sådär som de gör i mitt huvud när bebbsen sover och jag tillåts fritt rumstera om i mitt inre. Huset är nu mycket varmare efter att jag eldat ordentligt igår. Den där kalla, råa luften har gett vika för mitt idoga eldande. Det blev paj igår. Plommonpaj med muskovadosocker och egna plommon. Vilken lyx va´? Att plocka sina egna, söta plommon i norrland hör inte till vanligheterna. Äran för det måste gå till de förra ägarna som planterade trädet på den soligaste och mest skyddade platsen. Plommonpajen kändes så lyxig att den fick hamna i frysen och sparas till helgen varpå mitt sug efter paj ju var oförändrat. Då fick det bli en äppelpaj med massor av smuldeg, som ett torn på toppen och mjölkfri glass till det. Som balsam för själen. Ett sliskigt balsam visserligen men alla de bästa balsamen är det... sliskiga :)





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?