Snuskrock

Som bakgrund till detta inlägg och dess gormningar vill jag berätta:
Att jag är en sjungande person. Jag nynnar nästan alltid. Jag sjunger i duschen,
när jag bakar, på allvar som solist, för mina barn och jag gör sånger av i princip
allt som händer mig under en dag. Denna lilla egenhet kan stundtals driva maken
till vansinne. Dels på grund av de oortodoxa sångvalen men oxå för att de egenkomponerade
sångerna varierar i kvalité... Allt från egenpåhittade truddilutter och melodier, som
kan te sig minst sagt psykedeliska, till befintliga melodier med egenkomponerad text.

Ett lysande exempel är StarWars melodin som alltid spelas när Darth Wader syns i rutan.
Den stal jag helt enkelt och gjorde om till min egen lilla godnattsång men jag lade inte ned
min själ i textförfattandet vilket resulterade i att jag under flera år gick runt och sjöng:

" Sov sov sov sov sovsovsovsovsovsooooooooov
sov sov sov sov sovsov sov sovsov "

Eller när jag gjorde samma manöver med "Du käre lille snickerbo"

"Sov sov sov sov sov sovsovsov, sov sov
sov sov sovsooooooov"

Sjukt säger maken, kreativt säger jag! Ibland går han så långt som till att anklaga mig för att ha hittat på sånger som redan finns! Som när jag sjöng "rockversionen" av "Imsevimse Spindel" för pojkarna...

Maken: "Bara ett sjukt sinne försöker göra rock av ImseVimse Spindel!"

Jag: "Men det är inte jag som kommit på den, den fanns redan"   

Maken: "Bara du är tokig nog att hitta på något sådant. Den där sången
hör ju hemma på ett mentalsjukhus. Sjungen av någon i tvångströja."

Jag: "Men..."

Maken: "Det är sjukt Julia! Och det blir inte mindre sjukt för att du skyller
ifrån dig. Own your madness!" 

Jag blev tvungen att söka upp sång-eländet på Youtube för att rentvå mitt namn...

Hur som helst. Det jag ville komma fram till är att nackdelen med detta sjungande sinnelag är att sånger fastnar.
Hårt! Jag kan ha barnsången "Fyra farliga fiskar" på rundgång i hjärnan i dagar. Jag vaknar med den, den nöter runt i min hjärna och sedan somnar jag till dess toner.

Nu vill jag bara passa på att tacka de personer som introducerade "snuskrocken" för mig!
(Ingen nämnd och ingen glömd!)
Jag har sedan dess haft en specifik sång på repeat i min hjärna och den driver mig till vansinne. Jag sjunger den inte högt (det är jag på tok för pryd för...) men den förgiftar min hjärna när den snurrar runt därinne och "snuskar" sig!! Tack!! På riktigt: TACK!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?