Liten på jorden

Idag känner jag mig liten. Jag har varit på ultraljud och blodprov för att kolla hur äggblåsorna växt på sig. Är det bara i min stad som man känner sig som en idiot när man går till gynekologen? Jag blev hämtad i väntrummet, slussad in i ett rum och sedan stående som ett frågetecken. Gynekologen satte sig med ryggen mot mig utan ett ord och började knappa på datorn. Det fanns ingen stol till mig så jag antog att det bara var att hoppa upp i gynstolen. Men man vill liksom inte sitta där längre än nödvändigt så jag väntade... Ingenstans fanns att lägga kläderna utan de fick hamna i en hög på golvet när jag slutligen, själv, fattade beslutet att klä av mig och sätta mig. Ingen förklaring på vad som skulle hända (jag vet ju, har varit med förr. Men ändå!) utan vips så fanns mina äggstockar på skärmen. Snart var han klar och jag fick åter stå som en idiot bakom hans tysta rygg medan han knappade på sin dator. Tillslut blev jag less och frågade om jag skulle stanna eller...? Han sa att jag kunde vänta, stående, en stund... Jag har varit hos honom förut och vet vad jag ger mig in på och tyvärr får jag inte välja gynekolog eftersom det är så viktigt att detta görs på rätt dag och rätt tid. Ändå är jag aldrig förberedd på hur liten, dum och utelämnad man ska känna sig. När jag väl hamnat hos sjuksköterskan som skulle ta blodprovet var jag ett vrak. Hon var varken trevlig eller otrevlig men mänsklig och uppmärksam. Trots att hon inte sa, eller gjorde, något speciellt ville jag gråta och skrika: "Här vill jag vara kvar!Får jag bo här? För jag vill aldrig ut i den kalla världen igen och aldrig tillbaka till den där hemske mannen utan empati!" Men så skrek jag inte. Jag tackade den normal-trevliga tanten för hjälpen och cyklade till jobbet. Nu när jag kommit hem vill jag instinktivt krypa ner under täcket och grina. Grina för att jag är så djäkla liten, Så fattig på hopp och så fullproppad med hormoner.


Anonym

Hejsan, vad göres? :)



URL: http://modegrabben.blogg.se/


Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Nä men vännen.... vilken idiot. Han var ju uppenbart på fel plats. Jag blir så ledsen när jag hör sånt. Just intimundersökningar kräver ju lite extra omhändertagande.



Jag tycker som du att det känns för jävligt att gå till gynekolog. Jag har dock sluppit att hamna hos en manlig (jag fattar väl att det finns bra manliga gynekologer man JAG vill inte träffa någon).



Vet du Julia jag hoppas å hoppas å hoppas så in i norden att det ska gå bra för dej den här gången. Det är nästan så jag skulle kunna be en bön om det, fast jag är ateist.



STOR KRAM



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se


Jenny Andersson,

Vad trist att det ska finnas sådana människor,som inte verkar fatta hur det känns för människor.

Jag hoppas verkligen att det lyckas julia. KRAMAR



URL:


Matilda

Fina, fina, fina du. Jag tänker på dig. För mig är du stark. Kram



URL: http://matildarodin.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?