Messmörsknäck

...och vad gör lillamy en sån här morgon när snöstormen viner kring knutarna??
Joo, hon kokar knäck. Förmodligen norra Europas godaste knäck. Jag kokar den
nämligen på messmör. Jag gillar inte messmör sådär till vardags. När jag var liten
kunde min mamma säga att hon var sugen på något "dåligt" varpå hon köpte messmör.
Hon tycker det är dåligt men begärligt på samma gång. Nu har messmör fått en upphöjd ställning
i mitt kylskåp. När det visar sig att knäcken blir seg, söt, salt och får en ljuvlig rund kolasmak
av just messmör.

Knäck är en konst att koka, men inte så knepigt om man har rätt förutsättningar. Det viktigaste är att ha en vid, tjockbottnad panna att koka i. Min mormor påstår att hon kan koka knäck, från uppmätta ingredienser till pappersformar på 9 minuter.Hennes knäck blir dock alltid plombernas värsta mardröm och tandläkarnas våta dröm. Stenhård.

Gör man kulprovet ofta eller har en temometer så undviker man oxå det problemet. Smeten ska ta ihop sig i det kalla vattnet men inte hårdna. Messmörsknäcken blir klar enligt samma recept eller när din termometer visar 125 C. Det enda kniviga med messmörsknäck är att inte bränna den. Den är lurig.
"Den bränner inte, den bränner inte.... den BRÄNNER!" När man minst anar det. Så rör hela tiden.





Du behöver:

0,5 dl hackad mandel
1,5 msk smör             
1 dl grädde                
1,5 dl ljus sirap         
1dl strösocker           
1dl fjällbrynt messmör

Blanda allt utom mandeln i en tjockbottnad gryta och koka till 125 C eller gör kulprovet till önskad konsistens. Rör hela tiden. Blanda i mandeln och häll upp i knäckformar.
Tadaaaa!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?