Stackars västerländska, arbetande, hetrosexuella män

Redan i tonåren stötte jag på ett antal män som uttryckte sig ungefär såhär:

"Jaa, men jag är ju för jämställdhet och lika löner
men måste ni feminister vara så arga?! Vi har ju
kommit så långt (sverige är ju trotts allt världens
mest jämställda land), kan ni inte vara lite nöjda?
Jag som man blir ledsen av att måsta stå till svars
för de dumheter som några få män ställer till med..."

Mitt svar, som rabiat (feministisk) tonåring var alltid:

"Du är en vit, medelinkomsttagare, heterosexuell och man...
...Bu - fucking - hu!!

Män verkar på allvar mena att jag som kvinna ska tycka synd om dem...
De stackarna beter sig normalt och vill ha beröm för att de inte slåss, våldtar eller nyper kvinnliga arbetskamrater i stjärten. Vi ska tycka synd om dem för att de klumpas ihop med dessa "få" män som beter sig illa kriminellt.

Själv klumpas jag alltid ihop med alla kvinnor när jag blir känslosam, med alla norrlänningar när jag pratar med en 08:a, med alla vita när vi pratar imperialism och med vänster-röstande när vi diskuterar miljö -och skattefrågor.

Vad jag menar är att jag skäms när imperialism kommer på tal... för att jag är västerlänning!
Jag köper att jag klumpas ihop med alla andra västerlänningar när vi pratar exploatering av U-länder och skäms över vad vi i I-länderna gör (eller inte gör) när det kommer till att utnyttja de som har det sämre. När rasister uttrycker sig hatiskt mot invandrare skäms jag över att vara Svensk...

När det kommer till att skämmas kan listan göras lång gott folk.
Det sista jag skulle göra i dessa frågor är att försvara förövarna eller hitta ursäkter för dem eller min egen oförmåga att agera.

Vad är det då som händer när helylle männen börjar försvara sig i jämställdhetsdebatten??
Vad är det som händer?!

Varför inte visa att ni skäms för dessa, dåliga ursäkter till män, som mördar och våldtar. Som står för 80% av våldet i vårt samhälle och 98% sexualbrotten. Gå man ur huse! Vissa ert förakt! Visa oss att ni tar avstånd - att ni inte vill förknippas med dessa män!! Visa inte er skam genom att kasta skit på feminister eller genusdebatten! Gå inte i försvar!

Visst, vi är arga. För vi har inte samma möjligheter som er!
Ingen skulle komma på tanken att försvara en rasist eller homofob men sexistiska svin kan man tydligen hitta ursäkter för...

Nina Ruthström deltar just nu i en debatt med en man som tycker synd om sig själv.
Han är missförstådd av oss feminister och uttråkad av genusdebatten.

Bu- fucking - hu liksom...


Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Du har så rätt i det du skriver å du gör det bra.



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?