Varför envisas folk med att använda enstaka exempel för att motbevisa statistiken??




Jag tycker det händer frekvent och oreflekterat!

Statistik: Män tjänar generellt mer än kvinnor och
vi önskar ändra på det!!


Enstaka exempel: Jaa, men jag känner en kvinna
som tjänar mer än sin man...?!?

What the fuck pingisrack liksom!! Vi känner väl alla kvinnor som tjänar mer än någon man och i detta fall råkade de vara gifta.
Frågan dessa stollar bör ställa sig är ju:
Tjänar denna kvinna bättre än männen på hennes arbetsplats?? Eller åtminstone lika bra?!
Men inte ens det är kärnfrågan. Kärnfrågan är ju att män tjänar bättre statistiskt sett!
När jag gick i skolan så handlade statistik om att man kollade med en stor grupp människor (eller kossor eller vad faan som helst) och sedan räknade man ut ett snitt!
Eller är jag helt ute och cyklar??
Om jag har rätt så skulle det innebära att denna kvinna är statistiskt försumbar. Missförstå mig rätt, det är underbart att hon tjänar bra men det exkluderar inte det faktum att hon är ovanlig.

Andra exempel som upprör mig är

Statistik: Män står (överlägset) för den största
andelen våld i samhället. Ska vi inte försöka
förändra mansrollen??

Enstaka exempel: Jaa (för det börjar alltid så), men
jag hörde om en man, på TV (no shit liksom) som blev
slagen av sin fru. Å han var jätteledsen....

(Det är ju jättehemskt att hon slog honom men vi pratar fortfarande statistik!! Andelen kvinnor som utövar våld mot män är försvinnande liten. Män utövar däremot mycket våld mot varandra! Ska vi inte ta och ändra på mansrollen ändå?...eller? Om inte för alla kvinnor som blir misshandlade och mördade så för de män som råkar ut för det våld som vår snedvridna mansroll för med sig.)

Allmän kunskap: Jättemånga kvinnor blir slagna
och våldtagna varje dag. Hur kommer vi tillrätta
med det??

Enstaka exempel: Jaa, men jag känner en man som blev
oskyldigt anklagad av en kvinna som ljög om att han
våldtagit henne. Han fick flytta från stan.....

Det är fruktansvärt, helt horribelt!! Men tala om för mig så jag förstår. Hur kan denna hemska historia skifta fokus från män som, slår och våldtar och problemlösningen kring det?? Existerar inte problemet med mansrollen bara för att enstaka kvinnor ljuger?? Är denna historia ens relevant i diskussionen?? I fail to se the conection.

OBS!! Jag förminskar inte dessa män som råkat ut för våld och oförrätter!! Jag tycker bara att man ska hålla sig till frågan om man vill bli tagen på allvar.

Kärlek och harmoni!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?