Vinbärs Curd & HallonVinäger

Två små tips såhär i skördetider! Hallonvinägern är inget nytt utan är välbeprövat och inte svårt alls.

Min Röda Vinbärs Curd däremot är något aldelens extra.
Jag har gått och klurat på vad jag ska göra av alla röda
vinbär som våra buskar dignar av. Jag har kokat litervis
med saft, fryst in dem som de är och gjort marmelad men
sedan tog fantasin slut. Jag anade att man skulle kunna
göra en god curd på vinbär men efter mycket googlande
fick jag ge upp och hitta på det själv. Nu för jag det vidare
till er!! Det blev en succé!!

500g röda vinbär
1/2 dl råsocker
Saften av 1/2 citron

100g äkta smör
2 ägg
ev. 1 msk potatismjöl

Blanda bären, sockret och citronsaften i en kastrull. Låt småputtra under lock ca 15min. Rör om då och då. Sila av all vätska i en finmaskig sil och pressa med en sked så att allt som finns kvar är kärnor och skräp. Häll vätskan och purén (som du pressat ut) tillbaka till katrulen och hetta upp det tillsammans med smöret. Medan smöret smälter vispar du upp 2 st ägg i en separat bunken. När smöret smält och blandats upp med vätskan häller du i äggen, under KONSTANT vispning, i en tunn stråle. Låt det koka upp tills du ser de första bubblorna, under KONSTANT vispning! Den ska tjockna men om den inte tjocknar så mkt som du vill kan du tillsätta lite siktat potatismjöl under vispning.
Häll upp på sterila burkar och förvara i kylskåp. Jag provade att frysa en burk. Återkommer  med resultatet.



Hallonvinägern är precis så enkel som den låter. Pyttsa hallon i en lufttät burk el. flaska. Häll på vitvinsvinäger. Den måste täcka bären. Tillslut och låt stå och mogna på en ljus plats i ca 3 veckor. Sila av bären och häll upp på flaskor.






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?