När är det "bara" ett skämt?

Jag ska inte bli långrandig.
Inte för att jag missunnar
er att läsa mina väl valda
ord, utan för att jag riskerar
att förlora mitt goda morgon-
-humör. Nina uppmärksammade
mig på denna artikel på Skånskan.se
där denna bild illustrerar något
av det
äckligaste jag sett på länge.


Bild lånad från Skånskan.se

I kommentarerna kan man skönja att folk anser detta vara "bara ett skämt".

Hur ofta ska styggelser som detta bortförklaras med humor?

Ska vi verkligen köpa att man delar in våra barn i dessa vedervärdiga könsstereotypa kategorier?
På den blå/svarta bodyn står det "Future President" och på den rosa "Does this diaper make my butt look big?"!!
Är det kul?
Vem skrattar åt detta??
Är det meningen att jag ska flina åt att bebisar med snippa bryr sig om storleken på sin rumpa medan snoppbärarna anses kunna prestera något, bli en ledare??

Nu tänker säkert någon: "Jaa, men sätt den rosa bodyn på din son då!"
Vanligtvis validerar jag inte sådana tankegångar med respons men jag vill vara tydlig.

Jag tycker INTE att det är mer okej att framtida söner hamnar i utseendefixering!
Att deras person och identitet handlar om hur de ser ut!
Däremot så anser jag att flickor är mer sårbara för denna typ av sexism eftersom samhället lär dem (i större utsträckning än killar) att deras utseende är viktigt.

Avslutningsvis (och jaa, jag vet att jag blev långrandig iaf) vill jag uppmana er, som inte tycker att detta är roligt att skriva under namninsamlingen mot könsspecifika barnkläder!!

Kärlek och harmoni!





Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Där satt den!

Tydligt och klart.

Du rockar!



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?